Prøv å søke etter stikkord, ordre- eller produktkode eller serienummer, f.eks. “CM442” eller “teknisk informasjon”
Du må skrive inn minst 2 tegn for å starte søket.

Solide resultater avslutter jubileumsåret

Endress+Hauser rapporterer vekst i ordreinngang, omsetning, resultat og sysselsetting for 2023

Publiseringsdato: 16.04.2024

Endress+Hauser har skrevet det neste kapittelet i sin suksesshistorie. Spesialisten innen måle- og automasjonsteknologi markerte sitt 70-årsjubileum i 2023 med feiringer over hele verden. De forberedte også veien for et ledelsesskifte. Og som en avslutning registrerte gruppen sterke tall for innkommende ordre, salg, profitt og sysselsetting. Endress+Hauser er forsiktig optimistisk for 2024, som selskapet kunngjorde på den årlige mediekonferansen i Reinach, Sveits.

Dr. Peter Selders overtok som CEO for gruppen ved begynnelsen av året, etter å tidligere ha vært administrerende direktør for kompetansesenteret for nivå- og trykkmåleteknologi. Hans forgjenger, Matthias Altendorf, er nå president i Supervisory Board . “Vårt felles mål er å posisjonere Endress+Hauser godt for fremtidige generasjoner,” sa Altendorf. Selders uttalte at han ville fremme det familieeide selskapets videre utvikling “med langsiktig tenkning og handling”.

Endress+Hauser startet 2023 med en rekordhøy ordrebeholdning. Selv om den økonomiske fremdriften avtok betydelig i andre halvdel av året, presterte selskapet bedre enn forventet. “Vår organiske vekst var så sterk at hverken de negative valutaeffektene eller tapet av Russland-virksomheten kunne bremse oss for mye,” sa Altendorf.

Vekst i alle regioner og sektorer

Gruppens netto salg økte i 2023 med 11,0 prosent til 3,719 milliarder euro. “Valutaeffekter kostet oss 3,9 prosent av veksten,” forklarte CFO Dr. Luc Schultheiss. Alle sektorer og regioner bidro til årets positive resultat. Veksten i Europa og Amerika var over gjennomsnittet; den største drivkraften kom fra Midtøsten; og USA gikk forbi Kina som gruppens bestselgende marked, med Tyskland på tredjeplass.

Alle fokusindustrier leverte god vekst, med unntak av kjemisk sektor i Europa som presterte svakt på grunn av høye energipriser. Endress+Hauser sendte mer enn 2,9 millioner sensorer og systemer over hele verden i 2023. Mens prosessvirksomheten gikk bra, fortsatte laboratorievirksomheten å avta som følge av nedgangen i etterspørselen etter pandemirelaterte produkter. Det var også en nedgang i Gruppens sensorvirksomhet, som inkluderer sykliske sektorer som byggeteknologi.

Forbedret lønnsomhet

Fordi materiell- og personalkostnadene økte langsommere enn salget, vokste Gruppens driftsresultat med 20,3 prosent til 573,0 millioner euro. Avkastning på salg (ROS) økte med 0,6 prosentpoeng til 14,4 prosent, til tross for høyere kostnader for renter og valutasikring. Nettoinntekt forbedret seg med 14,5 prosent til 408,7 millioner euro, til tross for en liten økning i skattesatsen.

For første gang ekskluderer Endress+Hausers finansielle tall påvirkningen av det familieeide selskapets strategiske økonomiske ressurser. Tidligere hadde denne effekten flere ganger påvirket det økonomiske resultatet, avhengig av hvordan kapitalmarkedene utviklet seg. “Vi fokuserer nå utelukkende på ytelsen til vår operative virksomhet,” forklarte Schultheiss. Denne endringen har blant annet ført til en lavere egenkapitalandel (2023: 55,1 prosent)

Kapitalinvesteringer og innovasjoner

I 2023 investerte Gruppen 260,6 millioner euro i bygninger og maskiner, en økning på 8,4 prosent. I løpet av de siste fem årene har Gruppen investert 1,131 milliarder euro av egne midler i forbedret infrastruktur og høytytende nettverk, og planer for prosjekter verdt 570 millioner euro er for tiden underveis. De største av disse prosjektene involverer Gruppens lokasjoner i Maulburg, Tyskland; Suzhou, Kina; Jena, Tyskland; Shanghai, Kina; Greenwood, Indiana, USA; og Waldheim, Tyskland.

Innovasjon på tvers av alle områder er en sentral driver for vekst hos Endress+Hauser. Gruppen har over 1 300 personer direkte involvert i utviklingen av nye produkter, og i 2023 brukte de 267,6 millioner euro, som utgjør omtrent 7,2 prosent av netto salg, på forskning og utvikling. Dette representerer en økning på 10,4 prosent sammenlignet med 2022. Endress+Hauser har rundt 8 900 patenter og patenter under behandling, og 257 initielle patentregistreringer over hele verden vitner om den rene innovative kraften til selskapets ansatte.

Nøkkelrolle i den bærekraftige transformasjonen av industrien

Ved utgangen av 2023 hadde Gruppen 16 532 ansatte – 715 flere enn på samme tidspunkt året før. De fleste av de nye jobbene var innen produksjon. I den årlige bærekraftsbenchmarken fra EcoVadis oppnådde Endress+Hauser 71 av 100 poeng, noe som gir dem Gullstatus – en plassering som plasserer Gruppen blant de 5 prosent beste vurderte selskapene. Selskapet sluttet seg også til Science Based Targets-initiativet (SBTi) i fjor og forplikter seg til å redusere sine klimagassutslipp til netto null innen 2050.

Selders nevnte digitalisering og bærekraft som nøkkeltemaer. “De er drivere for virksomheten vår. Og de er tett knyttet sammen, fordi vi bare kan oppnå bærekraft til konkurransedyktige kostnader gjennom digitalisering.” Måle- og analyseteknologi gir stor innflytelse på å gjøre industrielle prosesser mer bærekraftige. Dette ble vist på Endress+Hauser Global Forum 2023, der over 800 kunder fra hele verden diskuterte hvordan man bærekraftig kan transformere prosessindustrien.

Strategisk partnerskap er i rute

Det planlagte strategiske partnerskapet med den tyske sensorprodusenten SICK innen prosessautomatisering bør også sees mot dette bakteppet. "Vårt mål er å gi enda mer effektiv støtte til våre kunder med nøkkelspørsmål som klima- og miljøvern, energiomstillingen og hydrogenøkonomien," forklarte konsernsjefen. Målet med partnerskapet er å inkorporere SICKs instrumenter for gasstrømmåling og -analysatorer i Endress+Hausers produkttilbud.

Dette vil innebære å integrere SICKs salgsteam for prosessautomatisering i Endress+Hauser salgssentre og flytte produksjonen av SICK prosessteknologi inn i et joint venture. "Forhandlingene går bra," kommenterte Selders. Det er tenkt at avtalen skal undertegnes innen midten av 2024, med partnerskapet i drift innen begynnelsen av 2025.

Selskapet er optimistiske med tanke på 2024

Konsernsjefen uttrykte forsiktig optimisme for inneværende regnskapsår, og la merke til at Endress+Hauser har 70 nye produkter for enda bedre å støtte kundene. «Ordreinngangen og nettoomsetningen for de første tre månedene har vært bedre enn forventet. Denne veksten er imidlertid ennå ikke bredt basert, sa han og forklarte at selskapet, etter år med tosifrede rater, forventet ensifret vekst for inneværende år. Endress+Hauser har til hensikt å skape 300 nye arbeidsplasser over hele verden.

Nedlastinger

EH_financial_figures_2023.zip

Presseliste

Få de neste pressemeldingene og nyhetene direkte i innboksen din. Hold deg oppdatert ved å abonnere på Endress+Hausers presseliste.

Endress+Hauser press list

Endress+Hauser regularly sends out press releases on current topics and company information to media professionals.

Select the topics you are interested in:  *
Select the industries you are interested in: *

Personal Data

Fields marked with * are required. You will receive an email with a confirmation of your subscription. The information enlisted is voluntary and your data will only be used for personalizing your newsletters and not be passed onto any third party. For statistical reasons we will perform anonymous link tracking.